Tour de France 2023 aneb Stará dáma už po stodvacáté. Za měsíc startuje největší cyklistická show na světě

Sdílet na:  

Publikované: 29.05.2023   Kategorie článku: Cyklisti, Cyklistika Tour de France 2023 aneb Stará dáma už po stodvacáté. Za měsíc startuje největší cyklistická show na světě
Zdroj: Depositphotos nebo Instagram

Tour de France – nejslavnější cyklistický etapový závod, který se může navíc pyšnit více jak stoletou tradicí. Letos se přitom pojede už jubilejní stodvacátý ročník. Za tu dobu závod nabídl nepřeberné množství různých rekordů, milníků, příběhů, ale také dalších zajímavostí, popřípadě jistých kontroverzí. Na vše z toho se v tomto článku podíváme. Nahlédneme také do historie, ale připomene si i ty vůbec nejúspěšnější závodníky, kteří se kdy závodu zúčastnili a zanechali za sebou velkolepý odkaz, který nebude nikdy zapomenut. Pojďme na to.

Z historie Tour de France

Už v prvních řádcích tohoto článku jsme se zmínili, že Tour de France se letos pojede již po stodvacáté, což je samozřejmě pozoruhodné číslo, přičemž byste ve světě sportu hledali stěží nějakou událost, která má tak dlouhou tradici. Jak ale samotný závod vlastně vznikl? Pro odpověď na tuto otázku se musíme vrátit až do roku 1903, kdy se jel vůbec první ročník. Ten totiž uspořádal jistý Henri Desrange, což byl šéfredaktor francouzského deníku L’Auto, který chtěl tímto způsobem svůj deník propagovat a zároveň předčit konkurenci v podobě jiných novin. Původní myšlenkou pak bylo vytvořit vícedenní závod, jenž by byl náročný a něčím zajímavý. Výsledkem pak byl zmíněný první ročník, který se konal v červenci 1903 a zahrnoval šest etap o celkové délce zhruba dva a půl tisíce kilometrů.

Nutno podotknout, že závod měl okamžitý úspěch a hned přilákal bezpočet závodníků, ale i diváků. Osoba Henriho Desgrange se pak pojila s pořádáním Tour až do roku 1936, kdy jej nahradil Jacques Goddet. Dnes je Tour de France jednou z nejprestižnějších sportovních událostí na světě a i nadále získává mezinárodní prestiž. Mimochodem, vítězem prvního ročníku byl Maurice Garin. Italský závodník si jako výhru odnesl tehdejší tři tisíce zlatých franků. Vyhrát se mu podařilo i napřesrok, nicméně později byl diskvalifikován za to, že společně s několika dalšími závodníky údajně použil během poslední noční etapy doprovodné vozidlo. Za to mu byla ostatně také pozastavena činnost na dva roky.

Maurice Garin, vítěz prvního ročníku Tour de France - Foto: Depositphotos
Maurice Garin, vítěz prvního ročníku Tour de France - Foto: Depositphotos

Rekordy

Co se týče rekordů, absolutně nejúspěšnějším závodníkem v historii Tour de France je Lance Armstrong. Americký cyklista dokázal závod vyhrát hned sedmkrát v období mezi lety 1999 až 2005, nicméně vzhledem k tomu, že se přiznal k užívání dopingu, což bylo posléze i prokázáno, byla veškerá jeho vítězství anulována a z toho důvodu byl posléze také ze všech výsledkových tabulek vyškrtnut. Proto můžeme najít v čele historických tabulek kvarteto závodníků s pěti triumfy. Těmi jsou Jacques Anquetil, Eddy Merkx, Bernard Hinault a Miguel Indurain. Co se týče zemí, nejčastějším vítězem je pořadatelská Francie s šestatřiceti triumfy, nicméně na ten další paradoxně čeká už takřka čtyřicet let. Následuje ji pak Belgie s osmnácti prvenstvími a Španělsko se dvanácti.

Slavní jezdci

O některých z neslavnějších jezdců v historii Tour již byla řeč, nicméně povíme si o nich více. První z pětinásobných vítězů Francouz Jacques Anquetil byl mimochodem vůbec prvním cyklistou v historii, který závod opanoval dvakrát po sobě (1961 a 1962) a celkově mu patřilo období na přelomu padesátých a šedesátých let, kdy měl stěží nějakou konkurenci. Znám byl především pro svůj elegantní styl jízdy i to, že často dominoval časovkám. Skvělým časovkářem byl třeba i španělský jezdec Miguel Indurain, který Tour jako první v historii vyhrál v první polovině devadesátých let hned pětkrát v řadě. Zároveň je také jedním z úzké skupiny cyklistů, kteří dokázali vyhrát Tour de France a Giro d’Italia ve stejném roce. Navíc jediným, jenž to rovněž dokázal napřesrok obhájit. Pak je tady Eddy Merkx, belgický jezdec z přelomu šedesátých a sedmdesátých let je zajímavý mimo jiné tím, že je držitelem nejvyššího počtu vítězství v jednotlivých etapách, což se mu podařilo hned čtyřiatřicetkrát, nicméně i tím, že jako jediný jezdec v historii dokázal vyhrát celkové pořadí, bodovací soutěž i soutěž vrchařů ve stejném roce. A poslední ze čtyřnásobných vítězů - Bernard Hinault je pro změnu jeden z mála cyklistů, kteří dokázali krom Tour de France vyhrát i zbylé dva závody prestižní série Grand Tour, kam patří ještě Giro a Vuelta. Vedle Alberta Contadora také jediný, který každý z těchto závodů vyhrál vícekrát, než jednou. Mimochodem, Contador zvítězil na Tour dvakrát. Z novější historie pak stojí za zmínku rozhodně také čtyřnásobný vítěz z let 2013 až 2017 Chris Froom. Britský jezdec je znám především svou specializací na horské etapy a časovky. I on patří do skupiny jezdců, jež vedle Tour opanovali i Giro a Vueltu.

Zajímavosti z Tour de France, které možná neznáte

Na závěr jsme si pro vás připravili několik zajímavostí, které o tour možná ještě nevíte. Konkrétně jsme si pak připravili hned desítku takových. Pro lepší přehlednost to vezmeme trochu systematicky od počátku historie závodu až do dnešních dnů. Díky tomu si ostatně samotnou Tour de France tak trochu shrneme.

1. Tour de France je jediným cyklistickým závodem, který se koná každoročně již od dob svého založení, a to pouze s několika výjimkami. Ty způsobila především první a druhá světová válka.

2. Rok 1910 můžeme velice snadno považovat za jeden z nejdůležitějších ročníků Tour de France vůbec. Proč? Přinesl totiž jednu zcela zásadní novinku, jelikož byla vůbec poprvé zavedena etapa, která překonávala vrcholky Alp. Tato inovace přivedla nejenom zájem nových závodníků o Tour jako takovou, nicméně zvýšila i popularitu celého podniku. Dodnes se pak tyto etapy řadí k těm nejoblíbenějším a divácky nejatraktivnějším.

3. Žlutý trikot aneb jedna jeden z nejslavnějších symbolů Tour de France. Ten se tradičně používá pro označení aktuálního lídra závodu. Paradoxně se však nepoužívá od prvního závodu, nýbrž byl zaveden až v roce 1919. Závod ovšem využívá i jiné barvy, a sice zelenou, bílou a puntíkovou. Zelená se přitom používá pro vítěze bodovací soutěže, bílá pro nejlepšího jezdce do třiadvaceti let a trikot s červenobílými puntíky pak můžete vidět u nejlepšího vrchaře.

4. V roce 1926 závod zahrnoval také úsek, který měřil 574 kilometrů, což je dodnes nejdelší etapa v historii Tour de France.

5. Tour de France v roce 1953 byla tou první, která byla také přenášena v televizi. To samozřejmě vedlo krom výrazného zpopularizování závodu i k tomu, že se výrazně zviditelnili i jednotliví cyklisté. Znamenalo to ale i přísun nových sponzorů a reklamy, a to nejen v případě Tour, ale i celkově do cyklistiky. V průběhu dalších dekád se pak závod stal masovým fenoménem, přičemž se podél trasy závodu lidé shromažďují, aby povzbuzovali jezdce. To samo o sobě přináší obrovský reklamní prostor, jehož firmy náležitě využívají.

6. Když už jsme tak trochu naťukli tu reklamu, tak ještě dodejme, že v roce 1967 se na Tour poprvé objevila reklamní karavana. Ta byla složena z vozů s reklamou, které předjížděly jezdce a distribuovaly tak divákům reklamní sdělení.

7. V roce 1971 byla poprvé použita kontrola na detekci dopingových látek na Tour de France. Zajímavé je to především kvůli tomu, že to bylo vůbec poprvé v historii sportu, kdy se k takovému kroku přistoupilo.

8. Rok 1989 přinesl dosud nejnapínavější souboj o celkové vítězství, o kterém se rozhodovalo až v poslední chvíli, což nebývá povětšinou zvykem. Američan Greg LeMond totiž porazil Laurenta Fignona o pouhých osm vteřin a stal se tak prvním Američanem, který vyhrál Tour de France.

9. Rok 1998 pak přinesl jeden z největších skandálů historie Tour de France, ale i cyklistiky samotné. Několik jezdců bylo diskvalifikováno, popřípadě samo ze závodu odstoupilo poté, co byly odhaleny nedovolené praktiky spojené s dopingem. V případě Tour to pak bohužel nebylo zdaleka poprvé, ani naposledy.

10. V roce 2020 byl závod kvůli pandemie spojené s Covidem-19 odložen z klasického červencového termínu na srpen. To se stalo vůbec poprvé od druhé světové války.

Autor: Lukáš Svítil
Hodnocení článku: 3/3 hvězdiček


Podobné články dle tagu: 2023, etapy, start, tour de france, trasa, vítěz, vítězové

Sdílet na:  

Přidat komentář


Jméno a příjmení:

E-mail:

Váš komentář:

Podobné články jako je Tour de France 2023 aneb Stará dáma už po stodvacáté. Za měsíc startuje největší cyklistická show na světě


Tadej Pogačar – mladík, který se na kole baví a zároveň poráží ostatní

Tadej Pogačar – mladík, který se na kole baví a zároveň poráží ostatní

Tadej Pogačar je velmi mladý, stále pouze 23letý, velmi talentovaný slovinský silniční cyklista. Přes svůj nízký věk je již dvojnásobným celkovým vítězem nejslavnějšího cykli...

Jonas Vingegaard potvrzuje, že i letos bude nejžhavějším kandidátem na krále Tour de France 2023

Jonas Vingegaard potvrzuje, že i letos bude nejžhavějším kandidátem na krále Tour de France 2023

Dánský profesionální cyklista Jonas Vingegaard je ve svém oboru stále vycházející hvězdou, již dnes však ukazuje, čeho všeho je schopen díky svému nadšení a odhodlání dosáhno...

Cyklistický sprinter Mark Cavendish po konci sezony uzavře svou bohatou kariéru. A že stála za to!

Cyklistický sprinter Mark Cavendish po konci sezony uzavře svou bohatou kariéru. A že stála za to!

Mark Cavendish jakožto jeden z nejúspěšnějších jezdců oznámil, že po sezoně pověsí cyklistické tretry na pomyslný hřebík. Jeho asi největším úspěchem bylo vyrovnání rekordu l...

Cyklistická legenda Peter Sagan končí v profesionálním pelotonu. Věnovat se chce horským kolům

Cyklistická legenda Peter Sagan končí v profesionálním pelotonu. Věnovat se chce horským kolům

Peter Sagan – slovenská cyklistická legenda – v den svých 33. narozenin oznámil ukončení kariéry v silničních závodech nejvyšší kategorie WorldTour. Věnovat se chce horským k...